Nr. 1198 / 06.09.2019
REGULAMENT INTERN
1. DISPOZIŢII
GENERALE
Art.1 Prezentul Regulament intern, cuprinde reguli aplicabile angajaţilor
Scoala Gimnaziala ”Nicolae Groza” Fibiș, bazate pe prevederile art. 242 din
Codul Muncii nr. 53/2003 cu modificările și completările ulterioare, cu referire la următoarele domenii:
a) drepturile şi obligaţiile
directorului şi ale angajaţilor;
b) protecţia, igiena şi
securitatea în muncă în cadrul unităţii;
c) nediscriminarea şi
respectare demnităţii;
d) protecţia maternităţii;
e) asigurarea egalităţii de
şanse între femei şi bărbaţi;
f) soluţionarea
cererilor/reclamaţiilor angajaţilor;
g) disciplina muncii în
unitate;
h) programarea timpului de
lucru în unitate;
i) salarizare şi
recompense;
j) abaterile disciplinare
şi sancţiunile aplicabile;
k) procedura disciplinară;
l) răspunderea
patrimonială;
m) criteriile şi procedurile
de evaluare profesională a angajaţilor.
Art. 2 Prevederile Regulamentului
se aplică în toate spaţiile Scolii Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș, în timpul
programului de lucru, produce efecte asupra tuturor categoriilor de angajaţi ai
unităţii de învăţământ, indiferent de natura şi durata contractului lor de
muncă.
Art. 3 (1) Regulamentul va fi adus la cunoştinţă întregului personal prin
grija directorului şi îşi produce efectele faţă de salariaţi din momentul
încunoştinţării acestora.
(2) Un exemplar din Regulamentul intern se păstrează în permanenţă la
dispoziţia angajaţilor pentru consultare la Secretariatul unităţii.
Art. 4 Persoanele care desfăşoară activităţi în cadrul Scolii Gimnaziale
„Nicolae Groza” Fibiș, ca delegaţi ai altor unităţi, instituţii, societăţi etc.
sunt obligate să respecte, pe lângă disciplina muncii din unitatea, instituţia,
unitatea etc. care ia delegat şi prevederile Regulamentului.
Art. 5 Conducerea Scolii Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș urmăreşte,
controlează, propune şi ia măsuri, răspunde de modul de aplicare şi respectare
a prevederilor Regulamentului.
Art. 6 Angajaţii răspund direct în faţa şefilor ierarhici şi a conducerii
Scolii Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș de respectarea prevederilor
Regulamentului.
Art. 7 Conducerea Scolii
Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș va organiza activitatea prin stabilirea unei
structuri organizatorice raţionale şi prin repartizarea angajaţilor pe locuri
de muncă, conform pregătirii lor profesionale, cu precizarea atribuţiilor şi a
răspunderii lor prin fişe individuale ale postului elaborate, negociate şi semnate
conform prevederilor legale în vigoare şi contractului colectiv de muncă
aplicabil.
Art. 8 Conducerea activităţii se
efectuează prin note de serviciu şi decizii ale directorului, dispoziţii şi
ordine scrise sau verbale ale directorilor şi şefilor/responsabililor
compartimentelor funcţionale, catedrelor, disciplinelor, comisiilor şi
echipelor de lucru, emise cu respectarea prevederilor legale în vigoare şi ale
contractului colectiv de muncă aplicabil.
2. DREPTURILE ŞI
OBLIGAŢIILE DIRECTORULUI ŞI ALE ANGAJAŢILOR
Art. 9 Angajatul are în principal următoarele drepturi:
a) dreptul la salarizare pentru munca depusă;
b) dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;
c) dreptul la concediul de odihnă anual;
d) dreptul la egalitate de şanse şi de tratament;
e) dreptul la demnitate în muncă;
f) dreptul la securitate şi sănătate în muncă;
g) dreptul la acces la perfecţionare şi formare profesională;
h) dreptul la informare şi consultare;
i) dreptul de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor şi
mediului de muncă;
j) dreptul la protecţie în caz de concediere;
k) dreptul la negociere colectivă şi individuală;
l) dreptul de a participa la acţiuni colective;
m) dreptul de a se constitui sau adera la un sindicat;
n) alte drepturi specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 10 Directorul are în principal următoarele drepturi:
a) să stabilească organizarea şi funcţionarea unităţii;
b) să stabilească atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare angajat, în
condiţiile legii;
c) să dea dispoziţii cu caracter obligatoriu pentru angajat, sub rezerva
legalităţii lor;
d) să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de
serviciu;
e) să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice
sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă
aplicabil şi Regulamentului intern;
f) alte drepturi specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 11 Angajatului îi revin, în principal, următoarele obligaţii:
a) obligaţia de a îndeplini atribuţiile cei revin conform fişei
postului;
b) obligaţia de a respecta disciplina muncii;
c) obligaţia de a respecta prevederile din Regulamentul intern, din
contractul individual de muncă, precum şi din contractul colectiv de muncă
aplicabil;
d) obligaţia de fidelitate faţă de unitate în executarea atribuţiilor de
serviciu;
e) obligaţia de a respecta măsurile de protecţie şi prevenire în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă din unitate, precum şi măsurile privind
diminuarea, evitarea, eliminarea, prevenirea şi managementul situaţiilor de
urgenţă, inclusiv în privinţa incendiilor;
f) obligaţia de a respecta secretul de serviciu;
g) alte obligaţii specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 12 Directorului îi revin în principal următoarele obligaţii:
a) să informeze angajaţii asupra condiţiilor de muncă şi asupra
elementelor care privesc desfăşurarea relaţiilor de muncă;
b) să asigure permanent condiţiile tehnice şi organizatorice avute în
vedere la elaborarea normelor de muncă şi a condiţiilor corespunzătoare de
muncă;
c) sa acorde angajaţilor toate drepturile ce decurg din lege, din
contractul colectiv de muncă aplicabil şi din contractele individuale de munca;
d) să comunice periodic angajaţilor situaţia economică şi financiară a
unităţii;
e) să se consulte cu sindicatul sau după caz cu reprezentantul
angajaţilor, în privinţa deciziilor susceptibile să afecteze drepturile şi
interesele acestora;
f) să înfiinţeze registrul de evidenţă a angajaţilor şi să opereze
înregistrările prevăzute de lege;
g) să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de
angajat a solicitantului;
h) să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal al
angajaţilor;
i) alte obligaţii specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 13 Directorul trebuie să asigure:
a) locurile de muncă cu materii prime, materiale, energie, echipamente de
lucru şi, după caz, de protecţie, cu încadrarea cheltuielilor în bugetul
aprobat;
b) organizarea corespunzătoare a întregii activităţi, buna gospodărire a
fondurilor materiale şi băneşti, plata la timp a angajaţilor şi a altor
drepturi băneşti, conform prevederilor legale în vigoare şi contractului
colectiv de muncă aplicabil.
3. REGULI
PRIVIND PROTECŢIA, IGIENA ŞI SECURITATEA ÎN MUNCĂ
Art. 14 Directorul are obligaţia să asigure accesul angajaţilor la
serviciul de medicina muncii, în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi a
bolilor profesionale, supravegherii efective a condiţiilor de igienă şi
sănătate în muncă, asigurării controlului medical al angajaţilor atât la
angajarea în muncă, cât şi pe perioada executării contractului individual de
muncă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 15 (1) Directorul are obligaţia să asigure securitatea şi sănătatea
angajaţilor, în toate aspectele legate de muncă.
(2) În cazul în care apelează la persoane sau servicii externe, aceasta
nu exonerează directorul de răspundere în domeniul securităţii şi sănătăţii în
muncă.
(3) Obligaţiile angajaţilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în munca
nu pot aduce atingere responsabilităţii directorului în acest domeniu.
Art. 16 Directorul are obligaţia să asigure instruirea angajaţilor săi în
domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, prin personal propriu desemnat în
acest scop sau prin persoane sau servicii externe angajate în acest scop.
Art. 17 (1) Locurile de muncă trebuie să fie organizate astfel încât să
garanteze securitatea şi sănătatea angajaţilor.
(2) Directorul trebuie să organizeze controlul permanent al stării
materialelor, utilajelor şi substanţelor folosite în procesul muncii, în scopul
asigurării sănătăţii şi securităţii angajaţilor.
(3) Responsabilul SSM și PSI răspunde pentru asigurarea condiţiilor de
acordare a primuluiajutor în caz de accidente de muncă, pentru crearea
condiţiilor de preîntâmpinare a incendiilor, precum şi pentru evacuarea
angajaţilor în caz de pericol iminent.
4. REGULI
PRIVIND NEDISCRIMINAREA ŞI RESPECTAREA DEMNITĂŢII
Art. 18 În cadrul relaţiilor de muncă din Scoala Gimnaziala „Nicolae
Groza” Fibiș funcţionează principiul egalităţii de tratament faţă de toţi
angajaţii, iar relaţiile de muncă se bazează pe principiul consensualităţii şi
al bunei credinţe.
Art. 19 Prin discriminare se
înţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de
rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex,
orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare
HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care
are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau
exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi
cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice.
Art. 20 (1) Constituie
discriminare faţă de un angajat, actele şi faptele de excludere, deosebire,
restricţie sau preferinţă, întemeiată pe unul sau mai multe criterii prevăzute
la art. 19.
(2) Este interzisă orice discriminare faţă de un angajat.
Art. 21 Toţi angajaţii Scolii Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș au dreptul
la plată egală pentru muncă egală, dreptul la negocieri colective, dreptul la
protecţia datelor cu caracter personal, precum şi dreptul la protecţie
împotriva concedierilor ilegale.
5. REGULI
PRIVIND PROTECŢIA MATERNITĂŢII
Art. 22 Protecţia maternităţii la
locul de muncă se realizează potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 23 În vederea aplicării prevederilor legale în vigoare privind
protecţia maternităţii, se parcurg în mod obligatoriu următoarele etape:
a) angajata gravidă efectuează consultaţii prenatale la medicul de
familie şi, după caz, la medicul specialist, în vederea atestării sale
fiziologice de graviditate;
b) medicul de familie şi/sau, după caz, medicul specialist completează
Carnetul gravidei şi Anexa pentru supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei
pentru atestarea fie a stării fiziologice de graviditate, fie a faptului că
angajata a născut recent sau că alăptează;
c) angajata înştiinţează directorul, depunând în copie, Anexa pentru
supravegherea medicală a gravidei şi lăuzei, completată corespunzător de medic,
însoţită de o cerere scrisă care să conţină informaţii referitoare la starea
proprie de maternitate;
d) directorul transmite copii de pe documentele depuse de angajată, în
termen de 10 zile lucrătoare de la data depunerii lor, medicului de medicina
muncii care asigură supravegherea stării de sănătate a angajaţilor din unitate,
precum şi Inspectoratului Teritorial de Muncă;
e) directorul împreună cu medicul de medicina muncii efectuează evaluarea
privind riscurile la care este supusă angajata la locul ei de muncă, întocmesc
şi semnează Raportul de evaluare privind riscurile la care este supusă angajata
la locul ei de muncă;
f) în baza Raportului de evaluare, directorul informează angajata, în
termen de 15 zile lucrătoare de la data încheierii raportului de evaluare a
riscului, despre rezultatele evaluării privind riscurile la care poate fi
supusă la locul ei de muncă şi despre măsurile suplimentare de protecţie pe
care trebuie să le respecte directorul şi angajata;
g) angajata ia cunoştinţă de conţinutul Informării privind protecţia
maternităţii la locul de muncă şi, dacă este cazul, solicită concediu de risc
maternal în situaţia în care directorul, ca urmare a evaluării riscurilor
prezente la locul de muncă al angajatei, nu poate, din motive justificate în
mod obiectiv, să dispună măsura modificării condiţiilor şi/sau programului de
muncă al acesteia sau măsura repartizării ei la alt loc de muncă, fără riscuri
pentru sănătatea şi securitatea sa
şi/sau a fătului ori a copilului;
h) Inspectoratul Teritorial de Muncă, în termen de 30 zile lucrătoare de
la data primirii documentelor, efectuează o verificare a condiţiilor de muncă
ale angajatei, pentru a verifica modul în care se respectă prevederile
ordonanţei de urgenţă şi alte norme metodologice. Rezultatele controlului vor
fi înaintate directorului, iar în cazul neîndeplinirii unor măsuri vor fi
aplicate sancţiunile prevăzute de lege.
6. REGULI
PRIVIND ASIGURAREA EGALITĂŢII DE ŞANSE ÎNTRE
FEMEI ŞI BĂRBAŢI
Art. 24 (1) Prin egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi
bărbaţi în relaţiile de muncă se înţelege accesul nediscriminatoriu la:
a) alegerea ori exercitarea liberă a unei profesii sau activităţi;
b) angajare în toate posturile sau locurile de muncă vacante şi la toate
nivelurile ierarhiei profesionale;
c) venituri egale pentru muncă de valoare egală;
d) informare şi consiliere profesională, programe de iniţiere,
calificare, perfecţionare, specializare şi recalificare profesională;
e) promovare la orice nivel ierarhic şi profesional;
f) condiţii de muncă ce respectă normele de sănătate şi securitate în munca,
conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
g) beneficii, altele decât cele de natură salarială, precum şi la
sistemele publice şi private de securitate socială;
h) organizaţii patronale, sindicale şi organisme profesionale, precum şi
la beneficiile acordate de acestea;
i) prestaţii şi servicii sociale, acordate în conformitate cu legislaţia
în vigoare.
(2) În conformitate cu prevederile alin. (1), toţi angajaţii Scolii
Gimnaziale „Nicolae Groza” Fibiș beneficiază de egalitate de şanse şi de tratament
între femei şi bărbaţi în relaţiile de muncă.
Art. 25 (1) Directorul este obligat să asigure egalitatea de şanse şi de
tratament între angajaţi, femei şi bărbaţi, în cadrul relaţiilor de munca de
orice fel.
(2) Directorul este obligat să îi informeze permanent pe angajaţi asupra
drepturilor pe care aceştia le au în ceea ce priveşte respectarea egalităţii de
şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi în relaţiile de munca.
Art. 26 (1) Este interzisă discriminarea prin utilizarea de către
director a unor practici care dezavantajează persoanele de un anumit sex, în
legătură cu relaţiile de munca, referitoare la:
a) anunţarea, organizarea concursurilor sau examenelor şi selecţia
candidaţilor pentru ocuparea posturilor vacante;
b) încheierea, suspendarea, modificarea şi/sau încetarea raportului
juridic de muncă ori de serviciu;
c) stabilirea sau modificarea atribuţiilor din fişa postului;
d) stabilirea remuneraţiei;
e) beneficii, altele decât cele de natura salarială, precum şi la
securitate socială;
f) informare şi consiliere profesională, programe de iniţiere,
calificare, perfecţionare, specializare şi recalificare profesională;
g) evaluarea performanţelor profesionale individuale;
h) promovarea profesională;
i) aplicarea măsurilor disciplinare;
j) dreptul de aderare la sindicat şi accesul la facilităţile acordate de
acesta;
k) orice alte condiţii de prestare a muncii, potrivit legislaţiei în
vigoare.
(2) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a)
locurile de muncă în care, datorită naturii activităţilor profesionale
respective sau cadrului în care acestea sunt desfăşurate, o caracteristică
legată de sex este o cerinţă profesională autentică şi determinantă, cu
condiţia ca obiectivul urmărit să fie legitim şi cerinţa să fie proporţională.
(3) Este considerată discriminare orice dispoziţie de a discrimina o
persoana pe criteriu de sex.
Art. 27 (1) Maternitatea nu poate constitui un motiv de discriminare.
(2) Orice tratament mai puţin favorabil aplicat unei femei legat de
sarcină sau de concediul de maternitate constituie discriminare în sensul
prezentului Regulament.
(3) Este interzis să i se solicite unei candidate, în vederea angajării,
să prezinte un test de graviditate şi/sau să semneze un angajament că nu va
rămâne însărcinată sau că nu va naşte pe durata de valabilitate a contractului
individual de muncă.
(4) Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor alin. (1) acele locuri de
muncă interzise femeilor gravide şi/sau care alăptează, datorită naturii ori
condiţiilor particulare de prestare a muncii.
(5) Concedierea nu poate fi dispusă pe durata în care:
a) femeia angajată este gravidă sau se afla în concediu de maternitate;
b) angajatul se află în concediu de creştere şi îngrijire a copilului în
vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap.
(6) Este exceptată de la aplicarea prevederilor alin. (5) concedierea
pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizării unităţii, în condiţiile
legii.
(7) La încetarea concediului de maternitate sau a concediului de creştere
şi îngrijire a copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul
copilului cu handicap, angajata/angajatul are dreptul de a se întoarce la
ultimul loc de muncă sau la un loc de muncă echivalent, având condiţii de muncă
echivalente şi, de asemenea, de a beneficia de orice îmbunătăţire a condiţiilor
de muncă la care ar fi avut dreptul în timpul absenţei.
Art. 28 (1) Sunt considerate hărţuiri sexuale toate acele gesturi,
manifestări, comentarii insinuante, propuneri sau aluzii etc. cu caracter sau
referinţe sexuale. Acestea pot crea o stare de stres în cadrul compartimentelor
şi pot conduce la degradarea atmosferei de lucru, scăderea calităţii şi
eficienţei muncii şi a moralului angajaţilor.
(2) În Scoala Gimnaziala „Nicolae Groza” Fibiș este interzisă orice manifestare
de hărţuire sexuală.
(3) În sensul prevederilor de la alin. (1) şi (2), nu este permis
directorului şi/sau angajaţilor să impună constrângeri sau să exercite presiuni
de orice natură în scopul obţinerii de favoruri de natură sexuală.
Art. 29 Constituie discriminare bazată pe criteriul de sex orice
comportament nedorit, definit drept hărţuire sau hărţuire sexuală, având ca
scop sau efect:
a) de a crea la locul de muncă o atmosferă de intimidare, de ostilitate
sau de descurajare pentru persoana afectată;
b) de a influenţa negativ situaţia persoanei angajate în ceea ce priveşte
promovarea profesională, remuneraţia sau veniturile de orice natură ori accesul
la formarea şi perfecţionarea profesională, în cazul refuzului acesteia de a
accepta un comportament nedorit, ce tine de viaţa sexuală.
Art. 30 Pentru prevenirea şi eliminarea oricăror comportamente, definite
drept discriminare bazată pe criteriul de sex, directorul:
a) va declanşa imediat procedurile prevăzute de legislaţia în vigoare
pentru stabilirea vinovăţiei şi, după caz, pentru aplicarea de sancţiuni
disciplinare, în conformitate cu gravitatea faptei dovedite şi prevederile
legale în vigoare, pentru angajaţii care încalcă demnitatea personală a altor
angajaţi prin crearea de medii degradante, de intimidare, de ostilitate, de
umilire sau ofensatoare, prin acţiuni de discriminare;
b) va asigura informarea tuturor angajaţilor cu privire la interzicerea
hărţuirii şi a hărţuirii sexuale la locul de muncă;
c) va informa, imediat după ce a fost sesizat, autorităţile publice
abilitate cu aplicarea şi controlul aplicării legislaţiei privind egalitatea de
şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi.
Art. 31 (1) Constituie discriminare şi este interzisă modificarea
unilaterală de către director a relaţiilor sau a condiţiilor de muncă, inclusiv
concedierea persoanei angajate care a înaintat o sesizare ori o reclamaţie la
nivelul unităţii sau care a depus o plângere la instanţele judecătoreşti
competente privind discriminarea pe baza criteriului de sex, inclusiv după ce
sentinţa judecătorească a rămas definitivă, cu excepţia unor motive întemeiate
şi fără legătură cu cauza.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi membrilor
organizaţiei sindicale sau reprezentanţilor angajaţilor care au competenţa să
acorde sprijin în rezolvarea situaţiei la locul de muncă potrivit prevederilor
legale în vigoare.
Art. 32 (1) Angajaţii au dreptul
ca, în cazul în care se consideră discriminaţi pe baza criteriului de sex, să
formuleze sesizări/reclamaţii către director sau împotriva lui, daca acesta
este direct implicat, şi să solicite sprijinul organizaţiei sindicale sau al
reprezentanţilor angajaţilor din unitate pentru rezolvarea situaţiei la locul
de muncă.
(2) În cazul în care această sesizare/reclamaţie nu a fost rezolvată la
nivelul directorului prin mediere, persoana angajată care prezintă elemente de
fapt ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminări directe sau indirecte
bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, pe baza prevederilor legale în
vigoare, are dreptul atât să sesizeze instituţia competentă, cât şi să
introducă cerere către instanţa judecătoreasca competentă în a cărei
circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, respectiv la
secţia/completul pentru conflicte de muncă şi drepturi de asigurări sociale din
cadrul tribunalului sau, după caz, instanţa de contencios administrativ, dar nu
mai târziu de un an de la data săvârşirii faptei.
7. SOLUŢIONAREA
CERERILOR/RECLAMAŢIILOR ANGAJAŢILOR
Art. 33 (1) Angajaţii au dreptul să se adreseze directorului cu diverse
cereri privitoare la executarea contractului de muncă.
(2) Cererile vor fi înregistrate la secretariatul unităţii şi vor fi
înaintate directorului.
(3) Cererile vor fi soluţionate în termen de 15 zile de la data
înregistrării, în funcţie de posibilităţile concrete existente la locul de
muncă şi în conformitate cu prevederile legale în vigoare, iar rezoluţia se
comunică în scris angajatului.
Art. 34 Pentru problemele de serviciu sau personale pentru care angajaţii
nu formulează cereri scrise, dar doresc să le supună atenţiei directorului spre
rezolvare, aceştia se pot înscrie în audienţă. Directorul are obligaţia de a da
un răspuns persoanei prezentate în audienţă, verbal sau scris, după caz, în
funcţie de complexitatea problemei ridicate.
8. REGULI
CONCRETE PRIVIND DISCIPLINA MUNCII ÎN UNITATE
Art. 35 În afara obligaţiilor care decurg din lege, din contractul de
muncă şi din fişa postului, angajaţii sunt obligaţi să respecte şi alte reguli
concrete privind disciplina muncii, specifice unităţii, după cum urmează:
a) să menţină ordinea, disciplina, curăţenia la locul de muncă şi în
spaţiile aparţinătoare unităţii, să cunoască şi să respecte prevederile
Regulamentului, contractului individual de muncă şi contractului colectiv de
muncă aplicabil;
b) să execute hotărârile, ordinele şi dispoziţiile conducerii privitoare
la desfăşurarea activităţii;
c) să respecte orarul/programul de lucru, să anunţe şeful ierarhic pe
orice cale, în prima oră de la începerea programului de lucru, motivele
absentării sau întârzierii. În cazuri excepţionale, motivarea absentării de la lucru
se va face în prima zi a prezentării la lucru;
d) să nu părăsească în timpul orarului/programului locul de muncă şi să
nu întrerupă nejustificat munca, fără să anunţe şeful ierarhic;
e) să nu circule în alte locuri de muncă, fără interes de serviciu, să
respecte regulile stabilite de conducere privind căile de acces în unitate şi
la locurile de muncă;
f) să nu scoată sau să introducă bunuri în unitate decât prin intrarea
principală, cu documentaţiile corespunzătoare;
g) săşi însuşească şi să respecte elementele procesului de muncă,
instrucţiunile unităţii cu privire la funcţionarea şi exploatarea
echipamentelor, instalaţiilor, maşinilor şi utilajelor cu care lucrează,
instrucţiunile tehnice de lucru, normele de manipulare, depozitare şi folosire
a materialelor prime, materialelor, combustibilului şi energiei;
h) să folosească echipamentele, maşinile, utilajele, instalaţiile
încredinţate sau la care lucrează, la parametri de funcţionare prevăzuţi în
documentaţia tehnică; să răspundă de exploatarea neraţională a acestora şi de
pagubele cauzate din vina lor;
i) să folosească materiile prime, materialele, energia, combustibilul,
sculele, dispozitivele, raţional şi cu respectarea normelor de consum;
j) să nu lase fără supraveghere, în timpul programului de muncă,
echipamentele, mijloacele tehnice şi instalaţiile în funcţiune;
k) să nu pună în funcţiune echipamentele, mijloacele tehnice sau
dispozitivele defecte;
l) să respecte normele de igienă şi protecţie a muncii, normele privind
folosirea echipamentului de protecţie şi de lucru, normele privind situaţiile
de urgenţă, prevenirea accidentelor şi a altor tipuri de situaţii, care ar
putea pune în pericol viaţa, integritatea personală sau sănătatea unor persoane
sau bunurile materiale ale unităţii;
m) să fie loial unităţii, să nu desfăşoare activităţi contrare
intereselor unităţii, să păstreze confidenţialitatea asupra tuturor
documentelor şi activităţilor unităţii;
n) să aibă o comportare civilizată, corectă, în cadrul relaţiilor de
serviciu, să promoveze raporturi constructive de colaborare cu colegii de
muncă;
o) să nu consume şi să nu fie sub influenţa băuturilor alcoolice sau a
stupefiantelor în timpul programului de lucru şi să nu introducă în unitate
astfel de substanţe;
p) în caz de accidente, să anunţe imediat şeful ierarhic şi să acorde, în
limita propriilor competenţe, primul ajutor accidentatului;
q) la încetarea contractului individual de muncă să restituie bunurile
încredinţate pe inventar şi sumele de bani rezultate din primirea în avans a
unor drepturi necuvenite;
r) să colaboreze cu organele competente care anchetează şi cercetează
abaterile, să furnizeze informaţiile pe care le deţine şi să dea declaraţii
scrise la cererea acestor organe;
s) să se prezinte la examinarea medicală efectuată de către unitate;
t) să se prezinte la serviciu în deplină capacitate de muncă, încât să nu
expună la pericol persoana proprie cât şi pe ceilalţi salariaţi şi/sau pe
elevi;
u) în situaţia în care se află sub un tratament medical care îi poate
afecta atenţia şi capacitatea de muncă să informeze imediat şeful ierarhic care
va lua măsurile ce se impun;
v) să folosească echipamentul de lucru şi de protecţie pe toată durata
programului de lucru;
w) să nu înstrăineze pe orice cale şi/sau din proprie iniţiativă bunurile
materiale din patrimoniul unităţii, documente sau date referitoare la unitate,
care ar putea aduce prejudicii acesteia.
9. PROGRAMAREA
TIMPULUI DE LUCRU ÎN UNITATE
Art. 36 (1) Pentru angajaţii cu normă întreagă, durata normală a timpului
de muncă este de 8 ore pe zi şi 40 ore pe săptămână. În cazul cadrelor
didactice, dintre cele 40 de ore pe săptămână, norma didactică constituită
conform prevederilor legale în vigoare şi orele didactice suplimentare se
efectuează în unitate, iar orele dedicate planificărilor, pregătirii
metodice, evaluărilor etc. se pot efectua la domiciliu.
(2) Durata maximă legală a timpului de muncă nu poate depăşi 48 de ore pe
săptămână, inclusiv orele suplimentare.
(3) În condiţiile alin. (1), repartizarea timpului de muncă în cadrul
săptămânii este, de regulă, de 8 ore pe zi, timp de 5 zile, cu două zile de
repaus.
(4) Directorul unităţii poate solicita prestarea muncii peste durata
normală de lucru, în condiţiile prevederilor legale în vigoare şi contractului
colectiv de muncă aplicabil, orele prestate peste programul normal de lucru
fiind considerate ore suplimentare şi plătite ca atare.
Art. 37 Directorul unităţii va stabili anual, în funcţie de planul de
şcolarizare, planul de învăţământ şi alte aspecte definitorii pentru
funcţionarea unei unităţi de învăţământ, următoarele elemente ale programului
de muncă:
a) ora începerii şi terminării programului şi orarul didactic al
unităţii;
b) modul de utilizare al timpului de lucru, cu indicarea duratei şi a
condiţiilor în care se face predarea şi preluarea lucrului;
c) modul de organizare al lucrului pentru persoanele care beneficiază în
condiţiile prevederilor legale în vigoare de reducerea programului de lucru.
Art. 38 Femeile gravide, mamele angajate care au în întreţinere copii
minori beneficiază de drepturile specifice prevăzute de legislaţia în vigoare.
Art. 39 La începutul şi sfârşitul programului de lucru, fiecare angajat
este obligat să facă prezenţa în condica de prezenţă.
Art. 40 Zilele de repaus săptămânal se acordă, conform reglementărilor
legale în vigoare, de regulă, sâmbăta şi duminica.
Art. 41 (1)Zilele de sărbătoare legală în care nu se lucrează sunt:
a) 30 noiembrie și 1 decembrie
b) prima și a 2-a zi de Crăciun
c) 1 şi 2 ianuarie;
d) 24 ianuarie
e) Vinerea Mare
f) prima şi a doua zi de Paşti;
f) 1 mai;
g) prima şi a doua zi de Rusalii;
h) 1 iunie – Ziua copilului
i) 15 august - Adormirea Maicii Domnului;
j) 2 zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale,
declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creştine, pentru
persoanele aparţinând acestora.
Art. 42 (1) Angajaţii au dreptul la zile libere plătite pentru evenimente
deosebite în familie sau pentru alte situaţii, după cum urmează:
a) căsătoria angajatului – 5 zile;
b) căsătoria unui copil – 2 zile;
c) naşterea unui copil – 5 zile + 10 zile dacă a urmat un curs de
puericultură;
d) decesul soţului, copilului, părinţilor, socrilor – 3 zile;
e) decesul bunicilor, fraţilor, surorilor – 1 zi;
f) donatorii de sânge – conform legii;
g) la schimbarea domiciliului – 3 zile.
(2) Angajaţii, cu excepţia cadrelor didactice, au dreptul la 30 de zile
concediu fără plată, acordat o singură dată, pentru pregătirea şi susţinerea
lucrării de diplomă în învăţământul superior. Acest concediu se poate acorda şi
fracţionat, la cererea angajatului.
(3) Angajaţii cadre didactic beneficiază de concediu fără plată şi/sau cu
plată pentru studii, cercetări, specializări, doctorat etc. conform prevederilor
legale în vigoare.
(4) Pentru rezolvarea unor situaţii deosebite, angajaţii pot beneficia de
învoiri/concedii fără plată. Numărul de ore/zile acordare se decid de director,
cu asigurarea continuităţii funcţionării unităţii şi, după caz, a recuperării
activităţilor corespunzătoare.
(5) Toţi angajaţii beneficiază de concediu de odihnă anual, conform
prevederilor legale în vigoare.
Art. 43 (1) Orele prestate, la solicitarea directorului, peste programul
normal de lucru sunt ore suplimentare.
(2) Angajaţii pot fi solicitaţi să presteze ore suplimentare numai cu
consimţământul lor.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru prevenirea sau
înlăturarea efectelor unor calamităţi naturale, ale unor accidente ori ale
altor cazuri de forţă majoră, angajaţii au obligaţia de a presta munca suplimentară
cerută de director.
(4) Cu excepţia activităţilor didactice la clasă, munca suplimentară se
compensează prin ore libere plătite în următoarele 30 de zile, după efectuarea
acesteia; în aceste condiţii angajatul beneficiază de salariul corespunzător
pentru orele prestate peste programul normal de lucru.
(5) Pentru activităţile didactice la clasă, munca suplimentară se
plăteşte în regim de plata cu ora, conform prevederilor legale în vigoare şi nu
se compensează prin ore libere plătite.
Art. 44 (1) Angajaţii care renunţă la concediul legal pentru îngrijirea
copilului în vârstă de până la doi ani beneficiază de reducerea duratei normale
a timpului de lucru cu 2 ore pe zi, fără să le fie afectate salariul de bază şi
vechimea în muncă. La cererea lor se poate acorda program decalat, cu alte ore
de începere a programului de lucru, dacă activitatea unităţii permite.
(2) Femeile care au în îngrijire copii de până la 6 ani pot lucra cu 1/2
normă, daca nu beneficiază de creşă sau cămin, fără a le fi afectate drepturile
ce decurg din calitatea de angajat. Timpul în care au fost încadrate în aceste
condiţii se consideră, la calculul vechimii în muncă, timp lucrat cu o norma
întreagă.
(3) Directorul are obligaţia de a acorda angajatelor gravide dispensă
pentru consultaţii prenatale în limita a maxim 16 ore pe lună, fără a le fi
afectate drepturile salariale. Salariata în cauză este obligată să prezinte
adeverinţă medicală privind efectuarea controalelor pentru care sa învoit.
Art. 45 În durata normală a timpului de muncă nu intră timpii consumaţi
cu echipareadezechiparea la începutul şi sfârşitul programului.
10. SALARIZARE.
RECOMPENSE
Art. 46 (1) Pentru munca prestată în baza contractului individual de
muncă, fiecare angajat are dreptul la un salariu exprimat în bani.
(2) Salariul se constituie cu toate elementele şi se stabileşte pentru
fiecare angajat conform prevederilor legale în vigoare.
(3) La stabilirea şi acordarea salariului este interzisă orice
discriminare.
Art. 47 Salariile se plătesc înaintea oricăror altor obligaţii băneşti
ale unităţii.
Art. 48 (1) Pentru rezultate bune şi foarte bune obţinute în muncă şi/sau
pentru activităţi prestate peste atribuţiile cuprinse în fişa postului,
respectiv pentru responsabilităţi suplimentare stabilite prin decizii interne
sau acte normative specifice etc., angajaţii pot beneficia, în condiţiile
prevederilor legale în vigoare, de sporuri, recompense, indemnizaţii, prime
şi/sau alte forme de recunoaştere a eficienţei şi calităţii muncii.
(2) Eficienţa şi calitatea muncii pot fi recompensare şi prin alte forme,
cum ar fi: menţionarea angajatului în Consiliul Profesoral şi/sau Consiliul de
Administraţie, în publicaţiile unităţii, în cadrul unor evenimente festive etc.
Art. 49 Angajaţii beneficiază de toate ajutoarele în bani prevăzute de
legislaţia în vigoare şi Contractul de Muncă aplicabil, cu încadrarea
cheltuielilor în limita bugetului aprobat.
11. ABATERILE
DISCIPLINARE ŞI SANCŢIUNILE APLICABILE
Art. 50 (1) Abaterea disciplinară este o faptă în legătură cu munca şi
care constă întro acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către
angajat, prin care acesta a încălcat normele legale, regulamentul intern,
contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă aplicabil,
ordinele şi dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici.
(2) Orice persoană poate sesiza unitatea cu privire la săvârşirea unei
fapte ce poate constitui abatere disciplinară. Sesizarea se face în scris şi se
înregistrează la secretariatul unităţii.
Art. 51 Directorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de
a aplica, potrivit prevederilor legale în vigoare, sancţiuni disciplinare
angajaţilor săi ori de câte ori constată că aceştia au săvârşit o abatere
disciplinară.
Art. 52 (1) Cu excepţia cadrelor didactice şi a cadrelor didactice
auxiliare, sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica directorul conform
Codului muncii, în cazul în care angajatul săvârşeşte o abatere disciplinară
sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din funcţie, cu acordarea salariului corespunzător
funcţiei în care sa dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi
60 de zile;
c) reducerea salariului de bază pe o durată de 13 luni cu 510%;
d) reducerea salariului de bază şi/sau, după caz, şi a indemnizaţiei de
conducere pe o perioadă de 13 luni cu 510%;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(2) În cazul cadrelor didactice şi cadrelor didactice auxiliare,
sancţiunile disciplinare pe care le poate aplica directorul în cazul în care
angajatul săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:
a) observaţie scrisă;
b) avertisment;
c) diminuarea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu
indemnizaţia de conducere cu până la 15%, pe o perioadă de 16 luni;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere
la un concurs pentru ocuparea unei funcţii didactice superioare sau pentru
obţinerea gradelor didactice ori a unei funcţii de conducere, de îndrumare şi
de control;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(3) Sancţiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de
la aplicare, dacă angajatului nu i se aplică o nouă sancţiune disciplinară în
acest termen. Radierea sancţiunilor disciplinare se constată prin decizie a directorului
emisă în formă scrisă.
Art. 53 (1) Amenzile disciplinare sunt interzise.
(2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se poate aplica numai o singură
sancţiune.
Art. 54 Sancţiunile prevăzute la art. 53 alin. (1) lit. a) şi alin. (2)
lit. a) se aplică pentru abateri uşoare de la obligaţiile de serviciu, dar fără
urmări grave pentru desfăşurarea activităţii şi constau în atragerea atenţiei
angajatului asupra abaterii săvârşite. De regulă, abaterile pentru care se
aplică această sancţiune sunt:
a) nerespectarea programului de lucru, întârzieri, plecări înainte de
terminarea programului;
b) părăsirea locului de muncă fără aprobarea directorului;
c) nefolosirea integrală a timpului de lucru din vina angajatului;
d) la o absenţă nemotivată;
e) nerespectarea ordinii, curăţeniei şi disciplinei la locul de muncă
f) neprezentarea la examenul medical obligatoriu;
g) exploatarea neraţională a bazei materiale a unităţii;
h) neoprirea echipamentelor de orice natură, inclusiv calculatoare, la
finalizarea programului;
i) somnul în timpul programului;
j) accesul neautorizat în locuri interzise;
k) fumatul în spaţiile publice;
l) întârzieri în asigurarea pazei materiale şi a locurilor de muncă.
Art. 55 Sancţiunile prevăzute la art. 52 alin. (2) lit. b) se aplică
angajatului care, deşi sancţionat cu observaţie scrisă, nu sa îndreptat sau a
săvârşit abateri mai grave, cu urmări pe termen scurtmediu pentru activitatea
unităţii.
Art. 56 Sancţiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b) se aplică
angajatului care nu îndeplineşte în mod repetat obligaţiile de muncă sau nu
corespunde profesional postului ocupat.
Art. 57 Sancţiunile prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. c) şi d) şi alin.
(2) lit. c) şi d) se aplică, în funcţie de gravitatea faptei, angajatului care
aduce prejudicii grave de natură materială şi/sau morală unităţii sau care
perturbă în mod repetat şi cu consecinţe grave şi pe termen mediulung
activitatea unităţii şi care a mai fost sancţionat anterior pentru abateri
disciplinare. Aceleaşi sancţiuni se aplică, de regulă, şi pentru săvârşirea
următoarelor fapte:
a) atitudine necuviincioasă sau injurii la adresa conducerii unităţii,
colegilor sau subalternilor;
b) acţiuni cu caracter discriminatoriu şi/sau hărţuire, hărţuire sexuală;
c) prezenţa la serviciu sub influenţa alcoolului sau a drogurilor;
d) executarea repetată cu întârziere a lucrărilor corespunzătoare
funcţiei pe care o ocupă, cu consecinţe grave asupra activităţii unităţii;
e) nerespectarea normelor de securitate şi sănătate a muncii şi/sau a
normelor privitoare la situaţiile de urgenţă, inclusiv incendii;
f) părăsirea repetată a locului de muncă fără aprobarea
directorului/şefului direct;
g) neglijenţă gravă şi repetată în serviciu, cu consecinţe grave asupra
performanţelor unităţii;
h) după cinci absenţe nemotivate consecutive;
i) pentru introducerea şi/sau consumarea de băuturi alcoolice şi/sau
stupefiante în unitate.
Art. 59 Sancţiunile prevăzute la
art. 52 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. e) şi f) se aplică, în funcţie de
gravitatea faptei, angajatului care a încălcat în mod repetat obligaţiile de
muncă şi, care cu toate sancţiunile disciplinare aplicate anterior, nu sa
îndreptat, săvârşind fapte care perturbă în continuare grav activitatea
unităţii, producând pagube materiale şi morale care lezează grav interesele
unităţii pe termen lung. Între aceste fapte se încadrează, de regulă,
următoarele:
a) utilizarea de documente false la angajare;
b) sustragerea sau favorizarea sustragerii de bunuri materiale sau
obiecte aparţinând unităţii sau angajaţilor unităţii;
c) punerea în pericol prin acte deliberate sau prin neglijenţă a
securităţii unităţii, a locului de muncă, a angajaţilor şi/sau a elevilor sau
provocarea de avarii;
d) injurii, bătăi, incitare la acte de indisciplină;
e) provocare de pagube materiale grave şi irecuperabile unităţii;
f) refuzul nejustificat şi repetat al îndeplinirii dispoziţiilor primite
de la şeful direct sau de la conducerea unităţii privind îndeplinirea
sarcinilor de serviciu;
g) absentarea nemotivată timp de 3 zile consecutiv;
h) pretinderea de avantaje materiale de la elevi, subalterni sau alţi
salariaţi;
i) încălcarea repetată şi gravă a sarcinilor de serviciu;
j) distrugerea intenţionată de bunuri.
Art. 59 Directorul, iar în cazul cadrelor didactice şi cadrelor didactice
auxiliare Consiliul de Administraţie, stabileşte sancţiunea disciplinară
aplicabilă în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de angajat
avânduse în vedere cel puţin următoarele elemente:
a) împrejurările în care a fost săvârşită fapta;
b) gradul de vinovăţie a angajatului;
c) consecinţele abaterii disciplinare;
d) comportarea generală în serviciu a angajatului;
e) eventualele sancţiuni disciplinare suferite anterior de angajat.
12. REGULI
PRIVITOARE LA PROCEDURA DISCIPLINARĂ
Art. 60 (1) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia
celei prevăzute la art. 52 alin. (1) lit. a), nu poate fi dispusă mai înainte
de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile.
(2) Pentru efectuarea cercetării disciplinare prealabile:
a) în cazul cadrelor didactice şi cadrelor didactice auxiliare se numesc
comisii de cercetare conform prevederilor legale în vigoare;
b) în cazul celorlalţi salariaţi directorul numeşte cel puţin o persoană
care să efectueze cercetarea sau, după caz, realizează personal cercetarea.
Art. 61. (1) În cadrul cercetării disciplinare prealabile se stabilesc
faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite,
existenţa sau inexistenţa vinovăţiei, precum şi orice alte date concludente.
(2) Audierea celui cercetat şi verificarea apărării acestuia sunt
obligatorii.
(3) În cursul cercetării disciplinare prealabile, angajatul are dreptul
să formuleze şi să susţină toate apărările în favoarea sa şi să ofere
persoanei/comisiei împuternicite să realizeze cercetarea toate probele şi
motivaţiile pe care le consideră necesare, precum şi dreptul să fie asistat,
după caz şi la cererea sa, de către un reprezentant al sindicatului al cărui
membru este. Angajatul cercetat are de asemenea dreptul să cunoască toate
actele cercetării.
(4) Pentru audiere, angajatul va fi convocat în scris cu minimum 48 de
ore înainte, precizânduse obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(5) Refuzul celui cercetat de a se prezenta la audiere sau neprezentarea
fără un motiv obiectiv, deşi a fost înştiinţat conform prevederilor de la alin.
(4), precum şi refuzul de a da declaraţii scrise:
a) în cazul cadrelor didactice şi cadrelor didactice auxiliare se
constată prin procesverbal şi nu împiedică finalizarea cercetării;
b) în cazul celorlalţi salariaţi dă dreptul directorului să dispună
sancţionarea, fără efectuarea cercetării disciplinare prealabile.
Art. 62 (1) În cazul cadrelor didactice şi a cadrelor didactice
auxiliare:
a) Cercetarea faptei şi comunicarea deciziei se fac în termen de cel mult
30 de zile de la data constatării acesteia, consemnată în condica de inspecţii
sau la registratura generală a unităţii. Persoanei nevinovate i se comunică în
scris inexistenţa faptelor pentru care a fost cercetată.
b) Persoanele sancţionate încadrate în unităţile de învăţământ au dreptul
de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la
colegiul de disciplină de pe lângă inspectoratul şcolar.
(2) În cazul celorlalţi angajaţi, directorul dispune aplicarea sancţiunii
disciplinare printro decizie emisă în formă scrisă, în termen de 30 de zile
calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre săvârşirea abaterii
disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni de la data săvârşirii faptei.
Art. 63 (1) Decizia de sancţionare cuprinde în mod obligatoriu
următoarele elemente:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinară;
b) precizarea prevederilor din legislaţia în vigoare, Regulamentul
intern, contractul individual de muncă sau contractul colectiv de muncă
aplicabil care au fost încălcate de angajat;
c) motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de angajat
în timpul cercetării disciplinare prealabile sau motivele pentru care, în
condiţiile prevăzute la art. 61 alin. (5) lit. b), nu a fost efectuată
cercetarea;
d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea disciplinară se aplică;
e) termenul în care sancţiunea poate fi contestată;
f) instanţa competentă la care sancţiunea poate fi contestată.
(2) Decizia de sancţionare se comunică angajatului în cel mult 5 zile
calendaristice de la data emiterii şi produce efecte de la data comunicării.
(3) Comunicarea se predă personal angajatului, cu semnătură de primire,
ori, în caz de refuz al primirii, prin scrisoare recomandată, la domiciliul sau
reşedinţa comunicată de acesta.
Art. 64. Decizia de sancţionare poate fi contestată de angajat la
instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile calendaristice de
la data comunicării.
13. REGULI
PRIVITOARE LA RĂSPUNDEREA PATRIMONIALĂ
Art. 65 (1) Directorul este obligat, în temeiul normelor şi principiilor
răspunderii civile contractuale, să îl despăgubească pe angajat în situaţia în
care acesta a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa directorului
în timpul îndeplinirii obligaţiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul.
(2) În cazul în care directorul refuză să îl despăgubească pe angajat,
acesta se poate adresa cu plângere instanţelor judecătoreşti competente.
(3) Directorul care a plătit despăgubirea îşi va recupera suma aferentă
de la angajatul vinovat de producerea pagubei, în condiţiile articolelor
următoare.
Art. 66 (1) Angajaţii răspund patrimonial, în temeiul normelor şi principiilor
răspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse directorului
din vina şi în legătură cu munca lor.
(2) Angajaţii nu răspund de pagubele provocate de forţa majoră sau de
alte cauze neprevăzute care nu puteau fi înlăturate şi nici de pagubele care se
încadrează în riscul normal al serviciului.
(3) În situaţia în care directorul constată că angajatul său a provocat o
pagubă din vina şi în legătură cu munca sa, va putea solicita angajatului,
printro notă de constatare şi evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii
acesteia, prin acordul părţilor, întrun termen care nu va putea fi mai mic de
30 de zile de la data comunicării.
(4) Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul părţilor, conform
alin. (3), nu poate fi mai mare decât echivalentul a 5 salarii minime brute pe
economie.
Art. 67 (1) Când paguba a fost produsă de mai mulţi salariaţi, cuantumul
răspunderii fiecăruia se stabileşte în raport cu măsura în care a contribuit la
producerea ei.
(2) Dacă măsura în care sa contribuit la producerea pagubei nu poate fi
determinată, răspunderea fiecăruia se stabileşte proporţional cu salariul său
net de la data constatării pagubei şi, atunci când este cazul, şi în funcţie de
timpul efectiv lucrat de la ultimul său inventar.
Art. 68 (1) Angajatul care a încasat de la director o sumă nedatorată
este obligat să o restituie.
(2) Dacă angajatul a primit bunuri care nu i se cuveneau şi care nu mai
pot fi restituite în natură sau dacă acestuia i sau prestat servicii la care
nu era îndreptăţit, este obligat să suporte contravaloarea lor. Contravaloarea
bunurilor sau serviciilor în cauză se stabileşte potrivit valorii acestora de
la data plăţii.
Art. 69 (1) Suma stabilită pentru acoperirea daunelor se reţine în rate
lunare din drepturile salariale care se cuvin persoanei în cauză din partea
directorului.
(2) Ratele nu pot fi mai mari de o treime din salariul lunar net, fără a
putea depăşi împreună cu celelalte reţineri pe care lear avea cel în cauză
jumătate din salariul respectiv.
Art. 70 (1) În cazul în care contractul individual de muncă încetează
înainte ca angajatul să îl fi despăgubit pe director şi cel în cauză se
încadrează la un alt director ori devine funcţionar public, reţinerile din
salariu se fac de către noul director sau noua instituţie ori autoritate
publică, după caz, pe baza titlului executoriu transmis în acest scop de către
directorul păgubit.
(2) Dacă persoana în cauză nu sa încadrat în muncă la un alt director,
în temeiul unui contract individual de muncă ori ca funcţionar public,
acoperirea daunei se va face prin urmărirea bunurilor sale, în condiţiile
Codului de procedură civilă.
Art. 71 În cazul în care acoperirea prejudiciului prin reţineri lunare
din salariu nu se poate face întrun termen de maximum 3 ani de la data la care
sa efectuat prima rată de reţineri, directorul se poate adresa executorului
judecătoresc în condiţiile Codului de procedură civilă.
14. EVALUAREA
PROFESIONALĂ A ANGAJAŢILOR
Art. 72 (1) Evaluarea profesională a fiecărui angajat se realizează
anual, cu respectarea prevederilor legale în vigoare pentru fiecare categorie
de angajaţi, pe baza fişei de evaluare, asociată fişei postului ocupat.
(2) Fişa de evaluare se elaborează cu consultarea reprezentantului
sindicatului/angajaţilor şi, după caz, pe baza modelelor standardizate
stabilite prin legislaţia în vigoare şi/sau în contractul colectiv de muncă
aplicabil.
(3) Fişa de evaluare cuprinde criterii, indicatori, punctaje şi
calificativ anual.
(4) Conţinutul fişei de evaluare se aduce la cunoştinţa angajaţilor, după
caz: la angajare, la semnarea fişei postului, respectiv ori de câte ori
intervin modificări în conţinutul acesteia ca urmare a modificării prevederilor
legale specifice.
Art. 73 (1) Pentru personalul didactic, evaluarea profesională se
realizează pentru activitatea prestată pe parcursul unui an şcolar, de regulă
la începerea anului şcolar următor.
(2) Evaluarea profesională a personalului didactic se realizează prin
următoarele etape:
a) Angajatul completează fişa de evaluare la rubrica „autoevaluare” la
fiecare criteriu, o semnează şi o depune la secretartul unitatii de invatamant
(conform calendarului), impreuna cu raportul de autoevaluare a activitatii;
b) Fisele de autoevaluare/evaluare ale cadrelor didactice/didactic
auxiliare se valideaza in consiliul profesoral al unitatii de inatamant.
c) Comisia metodica pespecialitati/arii curriculare evaluează activitatea
cadrului didactic (conform calendarului) şi acordă un punctaj pentru fiecare
criteriu, in baza procesului verbal incheiat. În cazul în care consideră
necesar, poate solicita cadrului didactic lămuriri şi/sau documente care să
justifice punctajul de la rubrica „autoevaluare”. După completare, şeful
comisiei metodice/ariei curriculare semnează fişa de evaluare şi o înaintează
Secretariatului;
d) Consiliul de Administraţie evaluează activitatea cadrului didactic, în
prezenţa acestuia şi stabileşte un punctaj pentru fiecare criteriu. În cazul în
care consideră necesar, membrii Consiliului de Administraţie pot solicita
lămuriri şi/sau documente care să justifice punctajele acordate până în această
fază a evaluării;
e) Pe baza punctajului acordat la fiecare criteriu, Consiliul de
Administraţie stabileşte punctajul final şi calificativul anual acordat;
f) Neprezentarea cadrului didactic în faţa Consiliului de Administraţie
pentru evaluarea activităţii din anul şcolar precedent nu împiedică finalizarea
procesului de evaluare. În aceste situaţii, punctajul final şi calificativul
acordat se comunică de către director;
g) La cererea cadrului didactic, se pot elibera adeverinţe privind
calificativele acordate şi/sau copii după fişele de evaluare anuale pentru
orice interval de timp în care cadrul didactic a funcţionat în unitatea de
învăţământ.
Art. 74 (1) Pentru angajaţii care nu ocupă posturi didactice, evaluarea
profesională se realizează pentru activitatea prestată pe parcursul unui an
calendaristic, de regulă la începerea anului următor.
(2) Evaluarea profesională a angajaţilor care nu ocupă posturi didactice
se realizează prin următoarele etape:
a) Angajatul completează fişa de evaluare la rubrica „autoevaluare” la
fiecare criteriu, o semnează şi o înaintează conducătorului compartimentului în
care îşi desfăşoară activitatea;
b) Conducătorul compartimentului evaluează activitatea angajatului şi
acordă un punctaj pentru fiecare criteriu. În cazul în care consideră necesar,
poate solicita angajatului lămuriri şi/sau documente care să justifice
punctajul de la rubrica „autoevaluare”. După completare, conducătorul
compartimentului înaintează fişa de evaluare directorului;
c) Directorul evaluează activitatea angajatului şi stabileşte un punctaj
pentru fiecare criteriu. În cazul în care consideră necesar, poate solicita
lămuriri şi/sau documente care să justifice punctajele acordate până în această
fază a evaluării. După completare, directorul înaintează fişa de evaluare Consiliului de
administratie;
d) Consiliul de administratie, evaluează activitatea angajatului, în
prezenţa acestuia şi stabileşte un punctaj pentru fiecare criteriu. În cazul în
care consideră necesar, poate solicita lămuriri şi/sau documente care să
justifice punctajele acordate până în această fază a evaluării. Pe baza
punctajului acordat la fiecare criteriu, directorul stabileşte punctajul final
şi calificativul anual acordat;
e) Neprezentarea angajatului în faţa directorului pentru evaluarea
activităţii din anul precedent nu împiedică finalizarea procesului de evaluare.
În aceste situaţii, punctajul final şi calificativul acordat se comunică
angajatului de către secretar;
f) La cererea angajatului, se pot elibera adeverinţe privind
calificativele acordate şi/sau copii după fişele de evaluare anuale pentru
orice interval de timp în care angajatul a funcţionat în unitatea de
învăţământ.
Art. 75 Angajaţii pot contesta rezultatele evaluării profesionale anuale,
în cazul în care legislaţia în vigoare prevede astfel şi conform prevederilor
legale în vigoare.
15. DISPOZIŢII
FINALE ŞI TRANZITORII
Art. 76 Prezentul Regulament intern a fost întocmit de conducerea
unităţii împreună cu reprezentantul angajaţilor şi intră în vigoare începând cu
data de 1 septembrie 2019. Persoanele nou angajate vor fi informate de
prevederile Regulamentului intern în cadrul instruirii introductive.
Art. 77 În cazul în care întro
situaţie dată se constată că între prevederile prezentului Regulament intern şi
prevederile legale în vigoare există contradicţii sau lipsă de concordanţă,
prevalează şi se aplică prevederile legale respective, fără a produce efecte
negative asupra angajatului.
Art. 78 Prevederile prezentului Regulament intern pot fi modificate şi
completate în funcţie de modificarea şi completarea prevederilor legale în
vigoare.
Art. 79 Orice modificare a
prezentului Regulament intern se aduce la cunoştinţa tuturor angajaţilor, prin
grija directorului unităţii.
Director,
Reprezentantul angajaţilor,
Prof. Decean Viorica Silvia Prof.
Mișca Ioan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu